Παρασκευή 20 Αυγούστου 2010

Διαδραστικός Πίνακας (Interactive Whiteboard)

Σε αυτή την ενότητα μπορείτε να ρωτήσετε - σχολιάσετε οτιδήποτε σας απασχολεί σχετικά με τη χρήση των διαδραστικών πινάκων στις Ξένες Γλώσσες. Παρακάτω θα βρείτε μερικές βασικές πληροφορίες σχετικά με αυτή την τεχνολογία.


Ο "διαδραστικός πίνακας" στην πραγματικότητα αποτελείται από τρία μέρη:

  • Τον "αισθητήρα" (συνήθως είναι ο ίδιος ο πίνακας)
  • Τη μονάδα επεξεργασίας των "σημάτων" που λαμβάνει ο..."αισθητήρας" (συνήθως ένας υπολογιστής με το ανάλογο λογισμικό) και
  • Τη μονάδα προβολής της εικόνας (συνήθως ένας βιντεοπροβολέας).

Όπως αντιλαμβάνεστε, η πολυπλοκότητα του συστήματος έχει σαν άμεση συνέπεια ποικίλους συνδυασμούς "λύσεων διάδρασης" κάθε μία από τις οποίες έχει διαφορετικά πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα, έχει διαφορετικό κόστος (από 1300 € - 20000+ € !!!!!), και προφανώς προσφέρει διαφορετικές δυνατότητες στον διδάσκοντα ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα διδάξει το αντικείμενό του.

Δυστυχώς όμως αυτή η πολυπλοκότητα του συστήματος, έχει εκφυλιστεί χάριν της εμπορικότητας και του σύγχρονου marketing, στην απλουστευτική έννοια "διαδραστικός πίνακας". Με αυτή την απλούστευση, όλες οι "λύσεις διάδρασης" εξισώνονται, ανεξαρτήτως ποιότητας, δυνατοτήτων και κόστους με αποτέλεσμα ο γονιός ή ο μαθητής να μην είναι σε θέση να κρίνει ποιο σχολείο διαθέτει τον ορθότερο τεχνικό εξοπλισμό για την πιο αποτελεσματική διδασκαλία του αντικειμένου που διδάσκει. Συχνά μάλιστα τον αρκεί η πληροφορία ότι στην αίθουσα "υπάρχει διαδραστικός πίνακας". Το τι είδους "πίνακας" είναι αυτός και τι δυνατότητες διάδρασης προσφέρει του είναι αδιάφορο.

Παρακάτω λοιπόν, περιγράφονται "εναλλακτικές" λύσεις "διαδραστικών πινάκων", οι οποίες έχουν διαφορετικό κόστος μεταξύ τους και προσφέρουν στον διδάσκοντα διαφορετικές δυνατότητες στον τρόπο με τον οποίο μπορεί να διδάξει:

Διαδραστικούς πίνακες που χρησιμοποιούν διαφορετικά στυλό για κάθε χρώμα/λειτουργία (και με λειτουργία αφής):






Διαδραστικούς πίνακες που λειτουργούν με ένα συγκεκριμένο στυλό πολλαπλών λειτουργιών και λειτουργία "πολλαπλής επαφής" (μέχρι 3 ταυτόχρονες επαφές):





Συσκευές που "μετατρέπουν" έναν κλασσικό πίνακα σε "διαδραστικό"
(οικονομική λύση - περιορισμένες δυνατότητες - χωρίς λειτουργία αφής)






Βιντεοπροβολείς με ενσωματωμένη δυνατότητα διάδρασης έτσι ώστε να μετατρέπεται οποιαδήποτε επιφάνεια σε "διαδραστική"
(περιορισμένες δυνατότητες - χωρίς λειτουργία αφής)




Όλα τα παραπάνω, αν και μοιάζουν περισσότερο με "τεχνικές" διαφορές, παίζουν καθοριστικό ρόλο στον τρόπο που "σχεδιάζονται" (προγραμματίζονται) οι αντίστοιχες εκπαιδευτικές εφαρμογές από τους εκδοτικούς οίκους ξενόγλωσσων βιβλίων. Κατά συνέπεια, όλα τα παραπάνω έμμεσα αλλά σαφώς καθορίζουν τον τρόπο και την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας των Ξένων Γλωσσών. Καθορίζουν τον τρόπο που ο μαθητής θα διδαχθεί το μάθημα! Καθορίζουν το πόσο εύκολα και αποτελεσματικά θα διδαχθεί ο μαθητής την ύλη!

Επομένως ο γονιός, θα πρέπει να μάθει για τους διαδραστικούς πίνακες και τη χρησιμότητά τους στην εκπαιδευτική διαδικασία και θα πρέπει να επιλέγει υπεύθυνα Κέντρα Ξένων Γλωσσών τα οποία δίνουν βαρύτητα στην εκπαίδευση και όχι στις τάσεις τις εποχής (μόδα) και στον πρόσκαιρο εντυπωσιασμό, έχοντας έναν διαδραστικό πίνακα απλώς για να....τον έχουν.


Το Κέντρο μας, εξετάζει προσεκτικά εδώ και χρόνια την εξέλιξη των εκπαιδευτικών διαδικασιών και τις νέες τεχνολογίες. Αυτός είναι και ο λόγος που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήμασταν επιφυλακτικοί στη χρήση των διαδραστικών πινάκων. Αυτός είναι και ο λόγος που ακόμα και σήμερα οι εκπαιδευτικές μας μέθοδοι, δε βασίζονται αποκλειστικά και μόνο στη χρήση "διαδραστικού πίνακα". Με αυτό τον τρόπο εκμεταλλευόμαστε όλα τα πλεονεκτήματα των σημερινών "διαδραστικών" εκπαιδευτικών διαδικασιών, αμβλύνοντας ταυτόχρονα τα περισσότερα μειονεκτήματά τους.

Για εμάς ο "διαδραστικός πίνακας" μπορεί να προσφέρει σημαντικά στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, αν αξιοποιείται πλήρως και σωστά. Δεν παύει όμως να κινδυνεύει να μετατραπεί σε μία φούσκα εντυπωσιασμού, αν η χρήση του δε συνοδεύεται από μεράκι και υπευθυνότητα από την πλευρά του καθηγητή.

Για οποιαδήποτε απορία σας, σχετικά με όλα τα παραπάνω μη διστάσετε να μας ρωτήσετε. Θα χαρούμε να σας απαντήσουμε γιατί προτεραιότητά μας είναι η γνώση και η σωστή εκπαίδευση (όχι ο εντυπωσιασμός).

4 σχόλια:

  1. Ανώνυμος14/7/12 14:19

    Καλησπέρα σας και συγχαρητήρια για την ιστοσελίδα σας. Ένα πράγμα που θα ήθελα να ρωτήσω είναι το εξής:

    Τι εννοείτε όταν λέτε ότι "οι "τεχνικές" διαφορές, παίζουν καθοριστικό ρόλο στον τρόπο που "σχεδιάζονται" (προγραμματίζονται) οι αντίστοιχες εκπαιδευτικές εφαρμογές από τους εκδοτικούς οίκους ξενόγλωσσων βιβλίων";

    Και γιατί αυτό εμένα με ενδιαφέρει σαν γονιό;
    Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το ζήτημα που επισημάνατε, καλό είναι να σας ενδιαφέρει σαν γονιό, πρακτικά για δύο λόγους:

    1. Οι "τεχνικές διαφορές", ενδεχομένως να επηρεάσουν (προς τα "επάνω") το ύψος των διδάκτρων που θα χρειαστεί να καταβάλετε.
    2. Οι επιλογές που πραγματοποιεί ένα Κ.Ξ.Γ. σε σχέση με το είδος του "τεχνικού εξοπλισμού", συχνά είναι ενδεικτικές ως προς τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται το Κ.Ξ.Γ. την "ποιότητα και την ουσία" της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αποτελεί δηλαδή έναν "δείκτη" αίσθησης ευθύνης που διαθέτει το Κ.Ξ.Γ. απέναντι στους μαθητές του.

    Για τον πρώτο λόγο, φαντάζομαι πως δε χρειάζεστε ιδιαίτερες εξηγήσεις. Είναι η κατά τη γνώμη μας άδικη "μετακύλιση κόστους", που κάποιοι πραγματοποιούν αντιμετωπίζοντας τον μαθητή πρώτα από όλα σαν..."πελάτη".

    Ο δεύτερος λόγος στον οποίο αναφέρθηκα όμως, είναι ίσως ο πιο δύσκολος και ο πιο πολύπλοκος για να αναλυθεί, ώστε να γίνει κατανοητή η σημασία που έχει για έναν γονιό. Ας τον εξηγήσουμε λοιπόν με ένα παράδειγμα:

    Ας υποθέσουμε ότι ένα Κέντρο Ξένων Γλωσσών, αγοράζει τεχνικό εξοπλισμό διαδραστικού πίνακα, αξίας 15.000 € ανά αίθουσα, προκειμένου να διδάσκει την ξένη γλώσσα μέσω αυτού. Ο πίνακας αυτός έχει "άπειρες" δυνατότητες, όπως λειτουργία "πολλαπλής επαφής" (multitouch), λειτουργία πολλαπλών ηλεκτρονικών μαρκαδόρων (με αναγνώριση χρώματος)κ.λπ.. Αυτό το Κ.Ξ.Γ., έχει να αντιμετωπίσει τα ακόλουθα δυσεπίλυτα προβλήματα, προκειμένου να αξιοποιήσει πλήρως και αποτελεσματικά τον εξοπλισμό του ώστε να αναβαθμίσει την ποιότητα παροχής των υπηρεσιών εκπαίδευσης.

    Α. ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΕΙ ΤΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΟΙΚΟΥΣ.

    Εδώ έρχεται η φράση που σας δημιούργησε την απορία. Βλέπετε οι κανόνες της "αγοράς" και όχι της εκπαίδευσης και της προόδου των διδακτικών μεθόδων, "ανάγκασαν" όλους τους εκδοτικούς οίκους να "σχεδιάσουν - προγραμματίσουν", ένα εκπαιδευτικό λογισμικό με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να λειτουργεί και με φθηνό τεχνικό εξοπλισμό διαδραστικού πίνακα. Με τον τρόπο αυτό οι εκδοτικοί οίκοι, αυξάνουν το εύρος της "πελατείας" τους, αφού είναι βέβαιο ότι τα περισσότερα Κ.Ξ.Γ., θα διαθέτουν φθηνό τεχνικό εξοπλισμό και όχι ακριβό, όπως συμβαίνει με το Κ.Ξ.Γ. του παραδείγματός μας.

    Αποτέλεσμα; Οι επιπλέον δυνατότητες ενός ακριβού διαδραστικού συστήματος, δεν αξιοποιούνται από το λογισμικό. Οι κανόνες της αγοράς δηλαδή "επιβάλλουν", έμμεσα την προς τα κάτω εξίσωση στις εκπαιδευτικές δυνατότητες των Κ.Ξ.Γ., που τους δίνονται από την τεχνολογία.

    Κάπως έτσι εμφανίστηκε το παράλογο φαινόμενο, να πωλούνται από εκδοτικούς οίκους ως "διαδραστικά λογισμικά", προγράμματα που επί της ουσίας ήταν μία απλή ψηφιακή φωτοτυπία του βιβλίου !!! Το γεγονός αυτό, παρ' ότι μπορεί να εντυπωσιάσει αρχικά το "μη μυημένο" γονιό, ή ένα μικρό παιδί, απέχει πολύ από την ουσιαστική έννοια της "διάδρασης του μαθητή".

    Β. ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥ, ΤΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΑΞΙΟΠΟΙΕΙ ΠΛΗΡΩΣ ΤΟΝ ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΤΟΥ.

    Κάτι τέτοιο θα ήταν ιδανικό, όμως απαιτεί τεχνογνωσία, αφοσιωμένο και πολυπληθές προσωπικό καθώς και τη συνεργασία πολλών επιστημονικών ειδικοτήτων (προγραμματιστές Η/Υ, γραφίστες, εκπαιδευτικοί, ψυχολόγοι κ.λπ.). Είναι προφανές λοιπόν, ότι κάτι τέτοιο είναι οικονομικά ασύμφορο, αν όχι πρακτικά αδύνατο να συμβεί από κάθε Κ.Ξ.Γ. ξεχωριστά. Αυτός άλλωστε είναι σήμερα ο ρόλος που έχουν αναλάβει οι εκδοτικοί οίκοι ξενόγλωσσων βιβλίων (άλλοι επιτυχημένα και άλλοι λιγότερο επιτυχημένα).

    (συνέχεια στο επόμενο σχόλιο...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. (συνέχεια από προηγούμενο σχόλιο.)

    Γ. ΝΑ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΚΑΙ ΑΡΤΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΜΕΝΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ.

    Κάτι τέτοιο είναι δύσκολα υλοποιήσιμο για κάθε Κ.Ξ.Γ., δεδομένου ότι:

    - Το ποσοστό του "ψηφιακού αναλφαβιτσιμού" είναι αυξημένο, ιδιαίτερα στις ηλικίες από 35 ετών και άνω.

    - Οι τεχνικές διδασκαλίας με διαδραστικό πίνακα, δεν έχουν ενσωματωθεί στο βαθμό που απαιτείται στην Ανώτατη Εκπαίδευση, για ποικίλους λόγους (ακόμα και οικονομικούς). Αυτό φυσικά σε ένα βαθμό είναι και λογικό, καθ΄ότι πρόκειται για μία μεθοδολογία που άρχισε να ωριμάζει τα τελευταία μόλις χρόνια. Το αποτέλεσμα όμως δεν παύει να είναι ότι και οι νέοι καθηγητές Ξένων Γλωσσών (κάτω των 35), δεν είναι απόλυτα καταρτισμένοι ώστε να αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητες αυτού του τεχνολογικού μέσου.

    - Το προσωπικό θα πρέπει να είναι εξοικειωμένο, όχι απλώς με την έννοια του διαδραστικού πίνακα, αλλά και με το συγκεκριμένο εξοπλισμό (υλικο-λογισμικό) που έχει το εκάστοτε Κ.Ξ.Γ.. Ένας εξεζητημένος λοιπόν, τεχνολογικός εξοπλισμός, απαιτεί επιπλέον χρόνο και χρήμα από την πλευρά του Κ.Ξ.Γ. για την εκπαίδευση των καθηγητών του. Δυστυχώς συχνά, ακόμα και αν υπάρχουν τα χρήματα, δεν υπάρχει ο χρόνος... Έτσι για άλλη μία φορά, οι κανόνες της αγοράς, εξισώνουν προς τα κάτω την ποιότητα παροχής των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των Κ.Ξ.Γ., αφού οι περισσότεροι, ακόμα και όταν έχουν "ακριβό" εξοπλισμό, αρκούνται στην "ψηφιακή φωτοτυπία του βιβλίου".

    (συνέχεια σε επόμενο σχόλιο...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτά και άλλα παρόμοια ζητήματα, πηγάζουν πάντοτε από τη βεβιασμένη εφαρμογή των τεχνολογικών εξελίξεων στην εκπαιδευτική διαδικασία και έχουν άμεση και συχνά σημαντική επίδραση στην ποιότητα της εκπαίδευσης που προσφέρεται. Όλα τα παραπάνω λοιπόν, προφανώς δε θα μπορούσαν να είναι σε γνώση των γονέων και των μαθητών. Έπρεπε όμως να αποτελούν συνείδηση πολλών συναδέλφων Κέντρων Ξένων Γλωσσών, οι οποίοι έσπευσαν να εισάγουν την "καινοτομία" των διαδραστικών πινάκων, όταν ακόμα το εκπαιδευτικό λογισμικό για αυτούς, ήταν σε "εμβρυακή" κατάσταση.

    Αντίθετα, το Κ.Ξ.Γ. "Μπέττυ Λιαγούρη", έχοντας συνειδητοποιήσει την κατάσταση στο χώρο της "διαδραστικής εκπαίδευσης":

    1. Επέλεξε με προσοχή τον τεχνικό εξοπλισμό (Short throw προβολείς υψηλής φωτεινότητας κ.λπ.), ώστε το διαδραστικό μάθημα να είναι ποιοτικό και ουσιαστικό, χωρίς να τίθεται ζήτημα "μετακύλησης κόστους" στον μαθητή / γονιό.

    2. Προετοίμασε έγκαιρα το εκπαιδευτικό προσωπικό του σε σχέση με τις νέες δυνατότητες που του δίνονται με αυτό το νέο εκπαιδευτικό εργαλείο αλλά και τα υφιστάμενα μειονεκτήματα που υπάρχουν και που αναλύθηκαν παραπάνωκαι. Mάλιστα την προετοιμασία αυτή την έκανε πριν εισάγει τον διαδραστικό πίνακα στις αίθουσες. Θα πρέπει επίσης να σας ενημερώσουμε, ότι το Κ.Ξ.Γ. μας, με τη βοήθεια τεχνικών συμβούλων - συνεργατών, διαθέτει πλέον ένα ιδιότυπο σύστημα πολλαπλής αφής και βρίσκεται στο στάδιο της επιλογής κατάλληλου επικουρικού εκπαιδευτικού λογισμικού, που θα δίνει τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν ταυτόχρονα με το εκπαιδευτικό υλικό αλλά και μεταξύ τους, έως και τέσσερις (4) μαθητές, δίνοντας νέες δυνατότητες στους καθηγητές μας, οι οποίοι ενημερώνονται διαρκώς!

    3. Αντιστάθηκε στις επιταγές της "αγοράς" και καθυστέρησε για αρκετά χρόνια την εισαγωγή του "διαδραστικού" πίνακα στις τάξεις, "προστατεύοντας" τους μαθητές του, από λύσεις εύκολου εντυπωσιασμού, όπως οι "ψηφιακές φωτοτυπίες του βιβλίου".

    4. Χρησιμοποιεί εκπαιδευτικό λογισμικό, το οποίο έχει περιορίσει σημαντικά τα μειονεκτήματα του παρελθόντος (ψηφιακές φωτοτυπίες), έχοντας προσθέσει βίντεο και διαδραστικές ασκήσεις για τους μαθητές που κάνουν ακόμα πιο ενδιαφέρον και αποτελεσματικό το μάθημα. Παρ' όλα αυτά, το Κ.Ξ.Γ. μας, προκειμένου να εξαλείψει τα μειονεκτήματα που έχουν τα σημερινά εκπαιδευτικά λογισμικά, έχει εντάξει (με μέτρο) στην εκπαιδευτική διαδικασία και άλλους τρόπους προσέγγισης της ύλης (θεατρικά, projects, ψηφιακές παρουσιάσεις από μαθητές, παιχνίδια, επιμορφωτικές ταινίες κ.λπ.) που ενισχύουν τη συμμετοχή του μαθητή στο μάθημα, και προωθούν την ομιλία της ξένης γλώσσας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή